KANBAN (japonsky – kartička, štítek) je systém vyvinutý ve firmě Toyota, který využívá při řízení produkce princip výroby na výzvu, někdy také nazývaný jako tahový systém řízení. Vyrábí se jen to, co skutečně požaduje zákazník, v množství a v čase, ve kterém je výrobek požadován. V systému KANBAN jsou přesně definovány dodavatelsko-odběratelské vztahy, tj. okruhy pracovišť, která si navzájem dodávají a odebírají materiál a rozpracované výrobky.
Systém KANBAN využívá signalizaci poklesu zásob pod stanovenou hladinu. Tato signalizace je pro předřazený výrobní stupeň pokynem k výrobě.
Výška nákladů na jeho zavedení v porovnání s jinými systémy dílenského řízení je zanedbatelná. Tuto skutečnost je možné podpořit následujícími údaji, které byly získány analýzou ve 100 podnicích, kde byl KANBAN implementován:
- snížení zásob ve výrobě o 60–90 %,
- redukce seřizovacích časů o cca 95 %,
- zkrácení průběžných časů výroby o 50–80 %,
- redukce potřeby ploch o cca 50 %,
- snížení personálních nákladů o cca 60 %,
- snížení nákladů na kvalitu o 20–60 %.
Důvody pro zavedení systému řízení KANBAN
- Snižování velikosti výrobních dávek, čímž je možná pružnější reakce na potřeby zákazníka.
- Rychlá odezva na požadavky.
- Kontrola kvality není nutná.
- Možnost kompletace předem.
- Redukce chybovosti.
- Snížené náklady na dopravu.
- Snížené náklady na zjišťování opakujících se informací.
- Žádné jednotlivé poptávky a objednávky, žádné skladové náklady.
- Platba až po spotřebě zboží.
- Není nutno hlídat termínované objednávky.
- Uvolnění kapitálu z důvodu snížení skladových zásob.
- Kontrola dodacích listů a faktur je značně zjednodušená.
- Jednoduchost (jednoduchá pravidla řízení většinou mechanickými prostředky).
- Menší počet dílů v oběhu.
- Nižší požadavky na prostor a nižší ztráty z nekvalitní výroby.
- Výroba právě v čase, kdy to potřebujeme (Just-in-Time).
- Vizuální systém řízení (zrakové vnímání zvýrazněných informací).
- Snížení pořizovací doby.
- Zprůhlednění obchodních vztahů.